zaterdag 29 juli 2017

Zwerfvuil

Een tijd geleden meldde ik me aan bij 'Mooimakers'. Een Vlaams initiatief om mensen te stimuleren hun buurt proper te houden/maken. Een vriendin was al ingeschreven en ik vond het zo leuk dat ik mezelf  ook maar aangemeld heb.
Ik duidde op hun site een deel aan dat ik graag zelf 'mooi' wil houden en bestelde een aantal attributen zoals grijptangen en een fluo hesje voor de jongste dochter. Ze verzenden dat gratis als je je engageert.

De idee is dat we (ikzelf en mijn twee jongste telgen) elke week een ronde doen in de buurt. In het begin was dat erg onwennig en voelde ik me niet erg op mijn gemak. Ik schrok ook van de hoeveelheid zwerfvuil die bij ons in de buurt te vinden is. Dat ik daarvoor zelf vuilzakken moest kopen vond ik best een beetje absurd en dus contacteerde ik de Stad Antwerpen. Daar werd ik geregistreerd, verzekerd en er kwam een vriendelijke medewerker langs met nog wat spullen en uitleg.

Ik ben nu dus officieel straatvrijwilliger met mijn eigen badge en jasje. Doordat ik de rode zwerfafval zakken gebruik zijn mensen ook niet meer achterdochtig. Het voelt veel beter dan voordien.

Gisteren liepen we een ronde, kwamen fijne mensen tegen, kropen in en op de berm en verzamelden zeker 25 blikjes, een schoonmaakzwabber en heel veel plastic verpakkingen. Nu het vakantie is, is het een goede reden om eens buiten te komen met de kinderen. De speeltuin in de buurt is ons volgende project. Misschien klinkt het wat gek maar ik kijk er eigenlijk best naar uit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten