woensdag 21 juni 2017

Limonade

De allerlekkerste limonade maak je zelf! En zeker met dit weer is een heerlijk fris glas limonade niet te versmaden.

We gingen een paar weken geleden vlierbloesems plukken in het fort dichtbij huis. Nee, wacht, eerst vroeg ik een vriendin naar het recept voor vlierbloesemsiroop. Ik had het ooit van een nicht gekregen maar was vergeten waar ik het gelaten had. Niet echt handig, zo'n papieren receptje.

Dat plukken in het fort leverde ons een gigantische hoeveelheid bloesems op. En ook gigantische stuifmeelvlekken op onze kleren. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ik had eerlijk gezegd geen flauw idee hoe veel we nodig hadden voor een paar liter siroop.



Daarna ontdeed ik de schermen van de stengels en overgoot ik de bloesems tot ze helemaal onder water stonden. Per liter water voegde ik nog een citroen bij. Met schil maar dan wel goed gewassen. Dit brouwsel liet ik 24u trekken.



Na 24u werd het water gezeefd en opgekookt met 1kg suiker per liter sap. Dan ging de siroop in de proper uitgekookte flessen.
1 fles is slecht geworden in de kelder maar de rest houdt het goed vol. Bij sommige flessen is een gelig randje maar dat blijkt stuifmeel te zijn en dus helemaal niet slecht.

Om er limonade van te maken gebruik je een deel siroop, 3 tot 4 delen spuitwater en een goede scheut citroensap. Heel fris en dorstlessend.
Smakelijk!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten