donderdag 29 juni 2017

koffiefilter

Het staat zeker al twee jaar op mijn to-do lijstje. Koffiefilters maken.
Heel lang gebruikten we een Nespresso-machine. Ik kreeg hem ooit cadeau van de echtgenoot en ben er nog steeds heel blij mee. Voor dat extra verwen koffietje is hij zeker excellent. Maar zoals iedereen weet ook heel milieuvervuilend door de cups. En ook al breng ik de cups netjes binnen voor recyclage, het is en blijft overbodige productie.

We maken 's ochtends dus gewoon koffie met een filter. Niet meer in de elektrische machine want die sneuvelde een paar weken geleden, maar gewoon op de thermoskan met heet water uit de fluitketel. Hoe romantisch is dat?

En ook al zijn we dan al heel milieubewust bezig, toch wou ik al lang eens een katoenen filter maken.
Met behulp van een overlock machine is dat zo gepiept en dus heb ik me er even aan gezet. Hier de instructies:



Neem een dubbel stuk katoen en leg er een papieren filter op. Zorg dat de naden mooi overeen komen.



Knip met 1 cm extra naaiwaarde rond de filter



Dan werk je de randen af met de overlock. Begin eerst met de bovenrand en stik dan pas de zijnaden aan elkaar.



Naai de draden die over blijven mooi in en knip ze af



Ziezo, klaar



Geen zin, tijd of aanleg om te naaien? Ze zijn ook online te koop.









1 opmerking:

  1. Hier ben ik zo blij mee! Deze ga ik ook proberen. Misschien een bruine stof nemen, dan zie je niet zo als er nog vlekken in zitten. Gewoon een psychisch spelletje met je hersenen.

    BeantwoordenVerwijderen