zaterdag 15 april 2017

Marie

Ooit al van Marie Kondo gehoord?

Ik hoorde via een facebookgroepje over minimaliseren haar naam voor het eerst. Ze schijnt een boek te hebben geschreven over opruimen. Iets wat ik, zoals vele andere mensen, dagelijks doe. Saai, zou je misschien denken maar eigenlijk ruim ik best graag op. Het maakt mijn hoofd leeg en geeft me rust. De rommel wordt alleen steeds meer en meer omdat er ook steeds meer en meer binnen komt en veel te weinig terug buiten gaat.
Ik kan me best storen aan die rondslingerende spullen. Vooral als ze van mijzelf zijn en ik geen vast plekje gevonden heb om het op te bergen. De spullen van een ander leg ik gewoon in hun kamer of bureau en dan is het verder mijn probleem niet meer. Moeilijker wordt het in gedeelde ruimten zoals de badkamer of de keuken. Daar lukt het me niet om orde te scheppen. Misschien moeten we met zijn allen het boek eens lezen. Of kan ik het voorlezen als sprookje. Dat zou nog eens fijn zijn.

Maar nu willen jullie natuurlijk weten wat Marie te zeggen heeft. Wel, om eerlijk te zijn weet ik het niet precies want ik heb het boek nog niet gelezen. In grote lijn gaat het er over dat je de dingen waar je geen goed gevoel van krijgt weg doet.
Je legt al je spullen voor je neer en neemt ze een voor een vast en stelt jezelf de vraag: "Word ik hier gelukkig van?". Is het antwoord nee dan kan het weg.

Ik ging met mijn kleerkast alvast aan de slag. Erg gelukkig word ik precies niet van die stapel kleurrijke stofjes want ik deed zeker 50 kledingstukken weg.




Wat overblijft is zeker een even grote stapel maar dan wel kleding waar ik me goed in voel. De foto hieronder is uiteraard maar een klein deel van het geheel. De volgende stap wordt minimaliseren maar daar ben ik duidelijk nog niet aan toe.



Iemand interesse in kledij maatje 38-40? Steeds welkom om eens te komen snuisteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten